تهمت زدن به فردی از زشت ترین کارهایی است که در اسلام بسیار نهی شده است. حدیث درباره تهمت و بهتان از امامان معصوم زیاد است و ما در این جا به برخی از احادیث درباره تهمت اشاره کرده ایم.

 چند حدیث درباره تهمت و بهتان از معصومین و آیات قرآنتهمت و بهتان از جمله اعمال زشت و زننده ای است که خود شیطان هم از آن بیزار است. شیطان با این که از کارهای زشت و اعمال انسان استقبال می کند، اما در برخی موارد هم از کارهای انسان دوری می جوید. تهمت زدن هم به قدری زشت و نا پسند است که شیطان هم از آن خجالت می کشد. با اقدام به تهمت زنی وجهه اشخاص در جامعه یا به عبارتی آبروی فرد از بین می رود. عمل بهتان آثار بدی را هم برای تهمت زننده و هم برای شخص تهمت زده شده به دنبال دارد. ما در این مقاله از باشگاه خبرنگاران جوان چندین"حدیث درباره تهمت" و بهتان را از معصومین و آیات قرآن را برای شما گردآوری کرده ایم.

چه عملی تهمت نامیده می شود؟

برخی افراد بدون هیچ دلیلی به دیگران تهمت می زنند بدون این که بتوانند چیزی را اثبات کنند. اما تهمت به طور کلی به عملی گفته می شود که انسان در میان جمعی از مردم بزند و برای اثبات آن دلیل کافی نداشته باشد.

پس اگر از فردی در برابر فردی دیگر پرسشی شود و از او خواسته شود که موضوعی نامعلوم را اثبات کند، این عمل بهتان یا تهمت زنی نامیده نمی شود. به همین خاطر برای شفاف سازی و دوری از گناه پیش از هر چیزی از خود فرد سوال کنید.  در روایات مختلفی از امامان نیز آمده است که نبایستی به شنیده های مردم اکتفا کرد ،به این علت که حضرت علی (ع) فرموده اند: بین حق و باطل چهار انگشت فاصله وجود دارد.

اما سوالی که مطرح می شود این است که در برابر شنیدن تهمت چه باید کنیم؟

جوابی که برای این پرسش می توان داد این است که نباید یک طرفه به قاضی رفت.


حتما بخوانید: حدیث پیامبر اکرم (ص) درباره ویژگی های عاقل


چند حدیث درباره تهمت و بهتان از امامان معصوم

امام صادق‌می‌فرماید: "تهمت زدن به بی‌گناه از کوه‌های عظیم نیز سنگین‌تر است‌".

امام جعفر صادق عليه السلام می فرمایند :غيبت آن است که در مورد برادرت آنچه را خدا پوشانده بيان کني و بهتان آن است که آنچه در او نيست را به او نسبت دهي.

رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند :هر كس به مرد يا زن مؤمن بهتان زند يا درباره او چيزي بگويد كه از آن مبراست، خداوند متعال در روز رستاخيز او را بر تلّي از آتش نگه دارد تا از حرف خود درباره آن مومن برگردد.

امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :هيچ بي شرمي و وقاحتي چون بهتان زدن نيست.

امام سجاد عليه السلام می فرمایند :هر كس به مردم عيبي را که دارند نسبت دهد، مردم به او عيبي را كه ندارد نسبت دهند.

امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :هر کس خود را در معرض تهمت قرار دهد، نباید کسی را که به او بدگمان می شود ملامت کند.

رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند :فاسق چهار نشانه دارد: (اشتغال به) لهو، لغو، دشمني و بهتان.

امام جعفر صادق عليه السلام می فرمایند :هر کس تو را فريب داد نبايد امين بشماري و هر کس را امين يافتي متهم نکن.

امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :مومن با برادر مومنش فريبكاري نمي كند و به او خيانت نمي ورزد و او را خوار نمي سازد و به او تهمت نمي زند.

امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :هر كه به جاهاي بد رفت و آمد كند، مورد بدگماني و تهمت واقع شود.


حتما بخوانید: حدیث پیامبر درباره کاهلان به نماز


 چند حدیث درباره تهمت و بهتان از معصومین و آیات قرآن


حتما بخوانید:حدیث پیامبر درباره استوارترین کارها


حدیث درباره تهمت و بهتان از امامان و پیامبر گرامی اسلام

امام جعفر صادق عليه السلام می فرمایند :هر كس به مرد يا زن مؤمن بهتان زند خداوند در روز رستاخيز او را در طينت خبال نگه دارد تا حرف خود را پس گيرد. (ابن ابي يعفور مي‏گويد) عرض كردم: طينت خبال چيست؟ حضرت فرمود: چرك و زردابه‏اي است كه از شرمگاه زنان فاحشه بيرون مي‏آيد.

امام صادق  علیه السلام  فرمود: هر كس به برادر دینی خود تهمت زند حرمتی میان آن دو به جا نمی‏ماند. 

امام علی علیه السلام  فرمود: بهتان زدن به آدم بی گناه (گناهش) بزرگتر از آسمان است.

پیامبر خدا  صلی الله علیه و آله  فرمود: هر کس ماه رمضان را روزه بگیرد و از کارهای حرام مخصوصا بهتان دوری کند، خدا از او راضی شود و بهشت را بر او واجب کند.

امام سجاد - علیه السلام - فرمود: هر كس به مردم عیبی را که دارند نسبت دهد، مردم به او عیبی را كه ندارد نسبت دهند.

امام صادق - علیه السلام - فرمود : هرگاه مؤمن به برادر (دینی) خود تهمت زند، ایمان در قلب او ناپدید می شود همچنان كه نمك در آب حلّ می‏شود.

امام علی - علیه السلام - فرمود : از رفت و آمد به جاهای تهمت برانگیز و مجالسی كه گمان بد به آنها برده می‏شود بپرهیز؛ زیرا دوست بد همنشین خود را می‏فریبد.

امام علی - علیه السلام - فرمود: كسی كه خود را در معرض تهمت قرار دهد نباید كسی را كه به او گمان بد برد، سرزنش كند.

امام صادق - علیه السلام - فرمود: هر کس تو را فریب داد نباید امین بشماری و هر کس را امین یافتی متهم نکن.


حتما بخوانید: حدیث پیامبر درباره بدترین مردم 


 چند حدیث درباره تهمت و بهتان از معصومین و آیات قرآن


حتما بخوانید:  حدیث پیامبر درباره مهمان 


آیاتی از قرآن درباره تهمت و بهتان

سوره نساء آیه ۱۱۲: «وَمَن یَکْسِبْ خَطِیئَةً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ یَرْمِ بِهِ بَرِیئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِینًا؛ و هر کس خطا یا گناهى مرتکب شود سپس آن را به بى‏گناهى نسبت دهد قطعا بهتان و گناه آشکارى بر دوش کشیده است».

در آیات ۲۳ و ۲۴ سوره مبارکه نور :«إِنَّ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ(۲۳) یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُم بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ؛ بى‏‌گمان کسانى‌که به زنان پاکدامن بى‌‏خبر [از همه جا] و با ایمان نسبت زنا مى‌‏دهند در دنیا و آخرت لعنت ‏شده‏‌اند و براى آن‌ها عذابى سخت‏ خواهد بود (۲۳)در روزى که زبان و دست‌ها و پاهایشان بر ضد آنان براى آن‌چه انجام مى‏‌دادند شهادت مى‏‌دهند».

آیه ۵۸ سوره احزاب: «وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَیْرِ مَا اکْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِینًا؛ و کسانى‌که مردان و زنان مؤمن را بى‌‏آنکه مرتکب [عمل زشتى] شده باشند آزار مى‌‏رسانند قطعاً تهمت و گناهى آشکار به گردن گرفته‏‌اند».

در آیه ۱۲ سوره نور: «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛ چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است» در این آیه، جمله «چرا گمان خیر به خودشان نبردند»ت عبیر بسیار لطیفی است و اشاره دارد به این‌که مؤمنان باید همه اعضای جامعه خود را، که افراد مؤمنند، یکی بدانند و همگان را از خود حساب کنند و هرچه را که درباره خود نمی‌پسندند، درباره آنان هم نپسندند؛ زیرا گمان بد بردن درباره دیگر مؤمنان را گمان بد درباره خودشان بر شمرده است.

پس مؤمن همان‌طور که وضع خودش برای خودش روشن است، به خود گمان بد نمی‌برد و از حیثیت و آبروی خویش به سختی دفاع می‌کند، باید به مؤمنان دیگر نیز گمان بد نبرد و از حیثیت ایشان به سختی دفاع کند. بنابراین، نخستین وظیفه مؤمن در برابر چنین جریانی آن است که آن‌را تکذیب کند و با قاطعیت بگوید که این یک تهمت و افترای آشکار است.دومین وظیفه او این است که به گسترش آن دامن نزند و شایعه پراکنی نکند و بداند که این کار گناه سنگینی است.

با مطالعه دقیق مقاله حدیث درباره تهمت و بهتان از معصومین و آیاتی از قرآن زشتی و ناپسند بودن این عمل به خوبی آشکار شد. پس با انجام ندادن این کار از دستورات الهی  خدا اطاعت کرده و جهان و آخرت بهتری را برای خود بسازید.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۳ فروردين ۱۴۰۳
نمیدونم اونایی که باتهمت زدن زندگی مردم رو تلخ میکنند چی گیرشون میاد
Iran (Islamic Republic of)
تنهای دل شکسته
۲۱:۳۴ ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
من حدود سه سال و نیمه که ازدواج کردم تو تمام این مدت مادرم انواع و اقسام تهمت ها و دوروئی ها و غیبت هارو بدی هارو به همسرم نسبت داده جالبیش اینجاس که انواع و اقسام نماز و روزه های مستحبی رو هم میگیره ولی دریغ از ذره ای انسانیت جالبه فقط مادرم نیست دوتا داداش دارم که جفتشونم همدست مادرمن و زن یکیشونم خیلی آدم دروغگو و تهمت زنیه و به ناحق پشت زن من تهمت و افترا و دروغ میگه به مادرم و خواهرمم حتی همدست اوناست تو این بازی کثیف
من تو این مدت با اینهمه آدم بدذات و کثیف هم نشین بودم و مجبور بودم ولی با اینکه رفت و آمدم رو کم کردم باهاشون ولی اونا از هیچ دشمنی و کثافت کاری ای فروگذاری نمیکنن
همشون رو واگذار کردم به خدا زندگیم نابود شده خدایا خودت بی آبروشون کن خودت نابودشون کن خودت جوابشونو بده من جز تو کسی رو ندارم من جز تو پناهی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه زهرا خلیلی
۲۲:۰۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
خیلی سخته یه نفر بره یه تهمتی بهت بزنه و هیچ کشی حرفتو باور نکنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
شش سال پیش دو از خدا بی خبر یه بلایی سر خانواده من آوردن و بعد از اون تو این ۲ سال اخیر به من از همه جا بیخبر تهمت دزدی زدند...هر روز مثل خون گریه میکردم و دلم مثل اینک یه تیکه ذغال بذارن روش میسوخت...خیلی روزای بدی و گذروندم تا اینکه خدا بهم رو کرد و یه ازدواجی کردم که همشون از نعجب داشتن میمردن...خدا اون بالا میبینه...هنوزم دست بردار نیستن ولی باز هم من فقط میسپارمشون به خدا‌....خدا رو شکر خدا تو زندگی شخصیم بهم آرامش خیلی قوی داده و من واقعا خوشبختم...این باعث شد زیاد حرفای آدما برام مهم نباشه...فقط سپردمشون به خدا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۵۷ ۰۸ آبان ۱۴۰۱
سلام پدربزرگ پدری بنده به من تهمت دزدی زد و نتوانست ثابت کند ، و بنده هم سید هستم و ایشان هم سید است طبق روال ؛ و روزی نیست که از ته دل نفرینش نکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۲۰ تير ۱۴۰۱
سلام،همسرمن هم بیجا به من تهمت میزنه،یه کاری کرده که از زنده بودنم حالم بهم میخوره،بارها دلم خاسته خودکشی کنم،ولی بخاطربچه هام نکردم،دیگه خستم کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
سلام با ی آقایی دوست شدم خیلی دوستش دارم حتی پیش خو ش کار میکنم ک خیالش راحت باشه اما نمیدونم چرا هرروز بهم تهمت میزنه ک تو با کسی دیگه ای هستی اصلان رفتارش ب طور کل عوض شده
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۱:۳۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
من هم بابت تهمت هایی که زنم به من زد با اینکه سال هاست پاک بودم افسرده ام. هر روز یک داستان جدید و افترا پشت سر هم دیگه خسته شدم
Iran (Islamic Republic of)
حسن رضا دوستی
۰۹:۰۳ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
سلام عرض ادب
در جهت ترویج احکام الهی و خوب بود بنده هم به تفکیک و به مرور در گروههای اجتماعی منعکس می کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
متندرمورد تهمت زدن ناروا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
من نزدیک ۷ماه پیش انگشترای نامزدی رودزدیدندبه یک نفرشک کرد وبه خودشون نگفتم فقط به خانواده شوهرم و خودم گفتم ولی عذاب وجدان دارم کاش اصلانمیگفتم کار فلانیه فقط واءدارش میکردم به خدا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۱۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
خدا خدا خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
عالی بود ممنون
امید وارم اونایی هم مشکل دارن حل بشه مشکلاتشون
Netherlands (Kingdom of the)
حاج حسین
۱۸:۵۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
نبود منابع از ارزش کارتان کاسته است
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۸:۴۰ ۲۵ دی ۱۳۹۹
سلام یک عمر با صداقت ودرستی خدمت کردم درحق هیچ کسی بدی نکردم بعلت تنهایی ودربدری وقاطی نشدن با هرکسی نتونستم دوست خوبی داشته باشم شاید اخلاق من خاص بود هرکسی بهم تهمت زد بدون اینکه خطایی کرده باشم ولی همیشه یه دست غیب کمکم میکرد الان هم بعلت حسادت بهم افترا میزنن از خدا میخواهم ابرو منو رو حفظ کنه و انها رو به راه راست هدایت کنه اگر هم نخواسته خطایی کردم به اشد مجازات برسونه و گناهانم را پاک کنه هرچی فکر میکنم به هیچ کسی ستم نکردم .
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۰:۱۸ ۱۲ دی ۱۳۹۹
سلام دوستان سه سال پیش بهم تهمت زدن دزدی بعد ۱۵ روز دزدها هم پیدا شد خیلی ناراحتم کلا مریض شدم از ناراحتی معده وشکمم داره میسوزه افسرده شدم نزدیک چهار ساله خونه نشینم چیکار کنم تقریبا تو منطقه خودمون همه میشناین خیلی ناراحتم خیلی خداجوابشو زود داد قربونه خدا برم اما خودم افسرده شدم چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
خب بود
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۴:۴۱ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
خیلی خوب عالی بود واقعا دیگه تهمت نمیزنم
Iran (Islamic Republic of)
لیدا
۲۲:۴۰ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
مادر شوهرم به من خیلی تهمت دزی میزنه ایا زندگی من خراب میشه میترسم ازشوهرم که خیلی دوسش دارم جدا بشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
هیچ تهمتی اندازه تهمتی که عشقت که با تمام وجود دوسش داری دردناک نیست،روزگارم سیاهتر از شبه،تو این ماه عزیز دعایم کنین
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۳:۰۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
به منم تهمت دزدی زده شده و همه ی هم باور کردن
نمی تونم ثابت کنم چون چند ماهه بیکارم باید این تهمت را به من بزنم
ولی ناراحت نیستم چون خدا و اقا امام زمان می دونن که من دزدی نکردم
همین برام بسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
قطعا مطمئن باش خدا جای حق نشسته ... خصوصا در مورد تهمت ... من تو این مورد خدا رو به چشم دیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
سلام من یه هفته ای میشه هرشب غرق گریه ام زن و بچه هامو دوست دارم و تو زندگیم هیچ وقت خیانت نکردم و نمیکنم نمیدنم کدوم از خدا بی خبری یه گوشواره انداخته تو ماشینم و زندگیمو داره نابود میکنه در حالی که من روحمم از این جریان خبر نداره فقط میدونم که گوشواره از ماشین تو خونه مادر زنم پیدا شد خدا ایشالله جواب اون کسی که این کارو باهام کرده و اونایی که بهم بهتون تهمت میزنن رو بده حتی زنم
شبو روزم شده قسم خوردن که خبر ندارم خداییییییاااااااا خودت جوابشونو بده
United States of America
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
من بخاطر تهمت باعث شد 6 ماه خونه نشین شم خدا نگذره ازشون همین .......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
من هم به خاطر تهمت ناشایستی که از آن پاک بودم شش سال روح و روانم به شدت خدشه دار شد گاهی اوقان بخاطر مورد قضاوت شدنم بی اختیار اشک از چشمام جاری میشه و نفرت در وجودم پر میشه
من هم در خلوتم با خدای خود اینگونه گفتم
خدایا من قضاوت شدم و مورد تهمت قرار گرفتم و پنج سال گذشت و هنوز جای زخمش تازه است من جواب پاسخ خود را گذاشتم برای تو , چون می دانم پاسخی که تو خواهی داد بهتر از پاسخی ست که من بخواهم بدهم
روزگار باید او را در موقعیت من قرار دهد تا پی به رفتار زشتش ببرد تا بفهمد وقتی یک بی گناه مورد تهمت و قضاوت قرار می گیرد چه بر سرنوشتش خواهد آمد بخصوص آدمی که خودش زخم خورده ی روزگار باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
من مادر شوهرم را به خاطر اینکه در جمع به بنده تهمت فتنه انگیزی زده و من تا روز قیامت او را نخواهم بخشید
Iran (Islamic Republic of)
دفراهانی
۱۹:۲۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
رفتم خواستگاری بعد۳۵سال همه جوره ابروما بردند گناهی نداشتم فقط میخاستم زن بگیرم شبانه روزازخدامیخام جوابشونابده اراک داوران خدایاازشون نگذر
Iran (Islamic Republic of)
زی زی
۲۳:۵۶ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
چند نفر پشتم حرف زدن تهمت بم زدن.میخان زندگیمو بهم بریزن واگذارشون کردم به امام حسین که فردا چهلمشه تا فردا شب جوری جوابشونو بده منو از یادشون بره
Canada
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
ای خدا
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۱:۱۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
من در مدرسه اي سالها کارکردم درماه رمضان چونان تهمتی برمن زدند ودر شب 23 زمانی که همه دست به دعا برمیدارند اشک ریختم وواگذارخدایشان کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ارزو
۰۷:۴۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۷
بخاطر یه تهمت یه هفته اس خون گریه میکنم منم واگذارش کردم به خدا که ازش نمیگذرم
Iran (Islamic Republic of)
ارزو
۰۷:۴۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۷
بخاطر یه تهمت یه هفته اس خون گریه میکنم منم واگذارش کردم به خدا که ازش نمیگذرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
زندگی من پارسال به خاطر تهمت مادرشوهرم در حال نابودی بود من هیچ وقت اون آدم رو به خاطر سختیهایی که امسال کشیدم نمیبخشم هر چند نذاشتم زندگیم بهم بخوره ولی خیلی ضرر مالی و عاطفی خوردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
زندگی من پارسال به خاطر تهمت مادرشوهرم در حال نابودی بود من هیچ وقت اون آدم رو به خاطر سختیهایی که امسال کشیدم نمیبخشم هر چند نذاشتم زندگیم بهم بخوره ولی خیلی ضرر مالی و عاطفی خوردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
سلام علیکم ،

ان الله لا یحب الجهر بالسؤ الا من ظلم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
بسیار جالب ضروری ومهم بود که این مطالب را بیان ویادآوری نمودید.دست مریزاد
شایسته است هم وطنان این مطالب را در گروه ها و فضای مجازی هم نشر دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
خیلی عالی ...سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
چرا دلار ۳۳۰۰ شده ۱۲هزار تومان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۵:۴۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
چون مردم کشور ما دلارها را خریدند وداخل بالش زیر سرشون گذاشتند اینه که دلار کم شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
دلار زیر بالش گذاشتند؟؟! والا من مردم شهرم رو میشناسم کسی بلد نیس دلار رو درست تلفظ کنه چه برسه به اینکه بخوان دلار بخرند و زیر بالش بذارن از طرف خودت حرف بزن
آخرین اخبار